Isnin, 7 Januari 2019

PANDUAN RINGKAS PENULISAN REFLEKSI KULIAH (2PPISMP MT3)

0 Comments

Sila buat refleksi kumpulan setiap kali kuliah.

PANDUAN RINGKAS PENULISAN REFLEKSI KULIAH (2PPISMP MT3)


Penulisan refleksi adalah satu komponen penting dalam Pembelajaran. Pentingnya refleksi adalah kerana:

– Pelajar memberi pendapat dan ulasan tentang PdPc yang telah dijalankan
– Membina intervensi
– Mengenalpasti persediaan seterusnya untuk PdPc akan datang
– Memahami prestasi diri
– Mempelbagaikan pendekatan dalam PdPc
– Membuat penilaian PdPc yang lebih jelas

Tiada format tetap tentang penulisan refleksi. Yang ada hanyalah pembudayaan. Berikut adalah serba sedikit panduan untuk penulisan refleksi yang berkesan.

1. Apakah pencapaian murid?
– Berapakah bilangan murid yang telah mencapai objektif pembelajaran?
– Berapakah bilangan murid yang belum mencapai objektif pembelajaran?
(dalam bentuk nombor atau pecahan jika perlu)

2. Apakah aspek/ bahagian / kriteria kejayaan yang masih belum dicapai?
– Aktiviti yang mana, kemahiran apa, dan sebagainya.

3. Apakah kekuatan dalam PdPc saya (berdasarkan pemerhatian?– Apakah aktiviti yang paling murid enjoy?
– Apakah sesuatu dalam PdPc yang pertama kali / pendekatan baru kita cuba dan membuahkan hasil?

4. Apakah intervensi yang akan saya lakukan?
– Apa aktiviti yang saya boleh lakukan untuk membantu murid yang masih belum mencapai objektif pembelajaran (nama aktiviti atau intervensi perlu spesifik).

Contoh (intervensi) penambahbaikan:
– menerokanbahan sumber pembelajaran maujud dan bukannya visual semata-mata
– menjawab soalan agar memahami subjek
– menjalankankan aktiviti mengikut pelbagai aras

– menggunakan sistem penolakan ganjaran jika tidak mendengar arahan
– memberi lebih ‘wait time’ untuk respon
– menghadkan masa untuk aktiviti ‘running dictation’ dan sebagainya.

https://gsa-1072.blogspot.com/2019/01/contoh-refleksi-kuliah-minggu-1.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top